6 Eylül 2008 Cumartesi

Atasözlerimiz ne anlama geliyor? FARUK SÜRENER

Share it Please
Sayın Editörum, deyerli arkadaşlar! Bugün ha buraya onemli bi konuyu görüşmek için toplanmuş bulunmaktayuz. Hepimizun yuce bi amaci var, o da aydinlanmak.
Ulu önder Atatürk’ün de dediğu cibi, “İstikbal Göklerdedir”. Atamiz burada fiziki aydinliğu sağlayan güneşun göklerde olduğuni ve hepimizun aydinlanmasinun ne kada onemli olduğuni bi kere daha vurgulamiştur.
Sayin Editörum, deyerli arkadaşlar! Bugünkü aydinlanma konumuz atasözlerimuzdur. Aranizdan bazilarinu göriyrum, bazen atasözlerinu bilip bilmeden kullanayiler. Gereksuz yere atasözü israfi yapayiler. Kendi kendime “Bunun önüne geçmenun en iyi yolu nedur?” diye sordum, o sirada başka bişey düşünüyormuşum, ilk anda yanit vermedum kendume. Sonra israrla “Şişşt aloo sana diyrum, bu atasözü işinu nasil çözeceğuz Tarik?” diye daha yuksek bi sesle kendi kendime sorunca birden irkildum, “Bana mi diyorsun?” dedum. “Yok dedeme! Burada kendimden başka kim var?” dedum. Sonra kendi kendime sorduğum soruyu yanitladum, “Tabi ki toplumu aydinlatmaktur” şeklunde.
Kendi kendimu kutladiktan sonra bu toplantiyu organize ettum. Şimdu karşimda işul işul aydinlanmaya hazir yuzlerinizu göriyrum ve sizlerle gurur duyayrum. Katiliminuz içun hepinize ayri ayri müteşekkiru bi borç bilirum. HEPİNUZ HOŞCELDUNUZ!!! (Şak şak şak şak..)
ATASÖZLERİMİZ
“Ateş olmayan yerden duman çikmaz”Bak bak! Ne cuzel soylemiş atalarimuz. Diyelim ki duman çikarmak isteysinuz ama ateş yakmadinuz. Yapmayun etmeyun daa! Enayiluk etmeyun işte. O zaman duman çikmaz. Once ateşi yakin ki dumani elde edebilesinuz. Yani atasözü şunu söylüyor, once tedbir sonra tevekkül daa!
“Can çikar huy çikmaz”Bir önceki söze benziyor. Yani bi insanun huyunu çikarmak istersenuz once onin caninu çikarmanuz lazimdur.
“Erken öten horozun başinu keserler”Diyelim ki köyde yaşayisinuz. Gece vakti karninuz aciktu ve uyku tutmayi. Atişturmak için buzdolabina bi göz atmaya karar verdinuz. Mutfağa cittinuz bi göz attinuz ki henüz buzdolabi icat edilmemuş (Uyumayin da! Atalarimuz bu sözü yuzlerce yil once soyledu). “Ula ne yesem?.. Acaba ne yesem?..” diye düşunurken dişarudan ‘yebeni’ si yuksek bi ses duydunuz, “ü-ürrüü-üüü” şeklunde. Erken öten horoz... Anladinuz?
“Sakla samanı gelir zamanı”Bu sözün anlami çok açiktur. Yorum lazim deyildur. Bu nedenle ben bu sözü duyar duymaz hemen gittim yemci tükkanundan bi balya saman satin aldum. Yatak odasında saklayrum ve zamaninun celmesinu bekleyrum. Aynisinu size de tavsiye edeyrum, hatta ben değil, atalarimuz tavsiye ediyor. Ama bu atasözünü haniminuz henüz duymadiysa samani gördüğünde anlamsuz bi kavga çikarabilur. “Uyy yatak odasinda bu samanin ne işu var!” şeklunde. Ha bu atasözünu onceden açiklayun ki kavga çikmasun. Yine de anlamazsa “Samanlik fantesizu kiz!” deyup geçin. Samani saklamakla ilcilu başka bi söz daha vardur. “Sakla samanı birbirune karişturmayun” şeklunde. Atalarimuzdan biri bu sözü soylerken o anda diğeru yanliş duymuş ve yanliş aktarmiş olmali. Hiç bir anlami yok çünkü.
Aslinda daha aydinlatacak o kada çok atasözü var ki.. Ama “gün doğmadan neler doğar” di mi? (Yani şimdi samanı saklama zamanı değil, gün doğmadan yatma zamanı)
Hepinuze aydinluk günler dilerum.
Hoşçakalun daa!Tarik (Toplum Aydinlaticisu)

Hiç yorum yok:

Blogger templates

Blogroll

About