18 Ekim 2008 Cumartesi

Bu Dünyadan Nail Çakırhan Geçti-TUĞBA

Share it Please
98 yaşında üretken bir Cumhuriyet aydını, Atatürk sevdalısı vefat etti 11 Ekim 2008 Cumartesi günü.. 98 yaşın gerisinde sanatçılığının, şairliğinın, yazarlığının, ödüllü mimarlığının yanısıra....Kimbilir daha ne özellikleri vardı bilmediğimiz.
Sanat dünyasında Nail V.adıyla yayınladığı yazıları, şiirleriyle, mimarlık alanında bir alaylı olmasına rağmen kazandığı ''Ağa Han Uluslararası Mimarlık Ödülü''yle tanınan, Türkiye'nin ilk açık hava müzesi olan Karatepe Aslantaş'a ilk geniş saçaklı ''çıplak beton'' uygulamasını da uygulayan insandır Nail Çakırhan..
Bu kadar mı ?.. Değil elbet..dinlenmek, çalışmalarını yapabilmek için kendileri için iki ustanın yardımıyla üstelik mimarlık eğitimi olmadan projesini çizdiği evler yapan..Turistler, bölge insanı, eş dostlar tarafından çok beğenilince devamı gelen.. Çevre dostu, estetik, klasik mimariyi günün koşullarına uyarlayan, adına ''Nail Çakırhan Mimarisi'' denilen ahşap evler..Ve bu projelerin bir armağınıdır kendisine ''Uluslararası Ağa Han Mimarlık Ödülü''...
Aydın gazetecilerin yazılarından Akyaka ile özdeşleşen adını çok duyuyor olsam da Halet Çambel'in eşi olduğu ayrıntısıyla daha bir tanımaya çalıştım..İki çalışkan insanın üretken, cesur, mücadelelerle geçen hayatlarını, emekleri sonucu ortaya çıkan eserlerini gördükçe hayranlığım da daha bir arttı.
Hayatlarında ilklerin getirdiği başarılar bulunan iki insan.. Türkiye'nin ilk kadın arkeologlarından..Olimpiyatlarda eskrim dalında ülkemizi temsil eden ilk sporcu.. 2500 yıllık Kastabala Antik Kentinin bugünlere gelmesine ömrünü adayan bir cumhuriyet kadını Prof. Dr. Halet Çambel..
Türkiye'nin ilk açık hava müzesi olan Osmaniye Karatepe-Aslantaş müzesine ilk geniş saçaklı ''çıplak beton'' uygulamasını,- bu konuda hiç deneyimi olmamasına karşın- yaparak kazıda çıkarılan arkeolojik buluntuların restorasyonu, korunması, sergilenmesi için geniş alanın saçaklıkla kapatılmasını sağlayan.. Mimarlık eğitimi olmadan kendi çizdiği projelerle Muğla Akyaka'da oluşan ''Nail Çakırhan Mimarisi'' nin yaratıcısı, sosyalist, yurtsever, Atatürk sevdalısı, alaylı mimar Nail Çakırhan..
98 yaşında bir aydın sonsuzluğa doğru yol aldı 10 Ekim 2008 Cumartesi günü. Halet Çambel'in hayat, Nazım Hikmet'in hapishane ve yol arkadaşı.. Mücadeleler, zorluklarla geçen yıllara şiirin, edebiyatın, sanatçılığın, aydınlığın...Atatürk'ün, Cumhuriyet sevdasının sığdığı dolu dolu bir yaşam..
Ben onunla hiç karşılaşma, tanışma şerefine erişemedim ama...Azmine, hırsına, sanatına, fikirlerine saygı duydum..Ben onu görme ayrıcalığını yaşamadım ama Karatepe'deki Osmaniyeliler, Muğla Akyaka'daki hemşerileri gibi sevdim, saygı duydum, taktir ettim..
Bu dünyadan bir aydın....İlkelerine bağlı bir sosyalist.. Bir yurtsever..Bir Cumhuriyetçi..Bir Atatürkçü geçti...
Bu dünyadan bir sanatçı ; Nail V.Bir alaylı ve ödüllü mimar; Nail Çakırhan geçti.
Saygı ve rahmetle anıyorum.

Hiç yorum yok:

Blogger templates

Blogroll

About